home
Ed Klungers
“De Reus en Klein Duimpje”Ed Klungers

De Reus en Klein Duimpje

Eigen schuld

Nog niet zo lang geleden sprak ik een oud cliënt van mij. Ik had hem een tijd geleden geholpen bij een letselschadezaak. Hij vertelde mij dat hij maanden in een revalidatiecentrum had gelegen na een ongeval op de fiets. Hij was tegen een auto aangereden toen hij zonder te kijken van de stoep de weg op reed. Ik vroeg hem waarom hij mij niet had gebeld. “Het was toch duidelijk dat het mijn eigen schuld was. Ik keek niet uit en de automobilist kon er niets aan doen”, was zijn reactie.

Overmacht

Alleen als een automobilist zich kan beroepen op overmacht is hij niet aansprakelijk als hij een fietser of een voetganger aanrijdt. Er is bijna nooit sprake van overmacht. Zelfs in de zaak van mijn oud cliënt moet de verzekeringsmaatschappij van de automobilist minstens de helft van de schade vergoeden. Soms wordt dat door automobilisten als onrecht gezien. “Fietsers en voetgangers mogen alles in het verkeer en als het misgaat, moet de automobilist betalen”, is dan de reactie.

Betriebsgefahr

Het idee achter deze regel is dat een auto nu eenmaal een gevaarlijk voorwerp is. Door de recente terroristische aanslagen met auto’s op burgers is dat helaas voor iedereen nog duidelijker geworden. Een automobilist zit relatief veilig in zijn ijzeren kooi en de kwetsbare fietser en voetganger hoeft maar even met een auto in aanraking te komen om behoorlijk ernstig letsel op te lopen. Dat wordt in goed Nederlands het Betriebsgefahr van de auto genoemd. Het gaat dus om de Reus en Klein Duimpje en in het verkeer heeft deze laatste wat meer bescherming nodig.

 

Boddaert Advocaten